Economy of The Darkest Heart
stal, granit, foodfootage video / Kolektyw Pogoda / wrzesień 2022
W najnowszej pracy, która jest realizacją dyplomową na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, przyglądam się zjawisku utowarowienia przemocy. Celem wskazania tej tendencji tworzę elegancki produkt o przeznaczeniu przemocowym: mechanizm do zadawania ran poruszany siłą mieśni, wymagający aktywnego zaangażowania oprawcy wobec ofiary. Ukazuję estetyzację jako jedną ze strategii sprzedaży przemocy. Obiekt artystyczny romansuje z designem: forma nieco przypomina mebel, zaś mechanizm poruszania hakami zapożyczony jest z maszyn siłownianych.
Wbrew kapitalistycznym strategiom wytwarzania produktów skazanych na krótkie trwanie, materiał, którego używam, czyli stal, przemawia za dłuższym potencjalnym użytkowaniem mojej maszyny. Jednak trwałość stalowych elementów może jedynie aspirować do odwiecznej obecności przemocy w społeczeństwie. Elementy są wykończone na wysoki połysk, konstrukcja nie zawiera innego rodzaju tworzywa niż stal. Zostały wykonane przeze mnie ręcznie, z użyciem technik takich, jak spawanie, gięcie, gwintowanie, szlifowanie.
Oprócz metalowego obiektu w pracy znajdują się także: obiekt z granitu oraz wideo foundfootage powstałe z nagrań przejawów zbiorowej przemocy: m.in. ujęcia bójek w więzieniach z kamer przemysłowych czy potyczek z udziałem służb mundurowych na ulicznych protestach.
Dokumentacja: Michalina Jasińska / Michał Algebra